Blauwdruk voor samenwerking

Het begeleiden van de Triple Transition vraagt een bijzondere samenwerking tussen vertegenwoordigers in de retailsector. De aanpak met RIT-projecten in samenwerking met diverse stakeholders kan in duur en intensiteit per project verschillen. Daarnaast zijn verschillende brancheverenigingen individueel betrokken bij beleidsdossiers die raken aan de Triple Transition. Sommige activiteiten zijn terugkerend van aard, zoals de inventarisatie van subsidies en de dialogen met overheden.

Zoals beschreven in Hoofdstuk 2 bestaat de sector uit vele verschillende typen ondernemingen en diverse brancheverenigingen die traditioneel dicht bij de leden staan. Er is geen koepelorganisatie en de middelen van de Stichting Detailhandelsfonds zijn uitgeput. Om alle activiteiten in goede banen te begeleiden is een flexibele en missie-gedreven begeleiding en structuur benodigd. Niet de organisatievorm is leidend en er is geen behoefte om te institutionaliseren. Dat betekent het optimaal benutten van de kracht van de verschillende brancheorganisaties, activiteiten coördineren en zorgen dat alle leden van brancheverenigingen ook daadwerkelijk profiteren van dit werk.

Afwegingen en uitgangspunt

De impact van de transitie is dusdanig van aard dat de begeleiding van alle genoemde activiteiten dichtbij de bestaande brancheverenigingen en in paritaire vorm zou moeten worden georganiseerd. Het eigenaarschap moet liggen bij de brancheorganisaties in de retail want zij moeten de resultaten direct naar de achterban kunnen vertalen en verantwoorden. De retailsector is wars van het institutionaliseren van oplossingen en de aanpak met projectmatige RIT-projecten vraagt om veel flexibiliteit. Deze projecten worden afgesloten wanneer de resultaten zijn bereikt en tegelijkertijd moet de transitieopgave pro-actief bij stakeholders onder de aandacht worden gebracht. Het is een uitdaging om het onderwerp op de agenda te houden. De dialogen spelen daarin een rol, maar er is meer nodig. Op jaarlijkse basis moet over de voortgang worden gerapporteerd en gecommuniceerd om tussentijds te beoordelen of aanvullende/andere maatregelen benodigd zijn.

Public Matters stelt de volgende zaken als uitgangspunt in de blauwdruk voor samenwerking:

  • Waarbij 1x per kwartaal door paritaire partijen op bestuurlijk/directie niveau wordt overlegd over de voortgang
  • Gedeelde verantwoordelijkheid (trekkers) wordt genomen voor de RIT-projecten en de dialogen
  • Jaarlijkse mediacommunicatie door middel van een Triple Transition Update tijdens zomerreces
  • Actiever gebruiken van communicatiekanalen ten behoeve van alle communicatie over RIT-projecten subsidieregelingen en best
    practices
  • Personele ondersteuning vanuit koepelverenigingen RND, InRetail, Vakcentrum Levensmiddelen en Retail Agenda.

Positioneren van de Triple Transition op de maatschappelijke agenda

Om deze blauwdruk ook politiek-bestuurlijk volledig te benutten, is het van belang om van het manifest “Retail in Transitie” hét gezamenlijke narratief te maken. Dat betekent dat alle brancheorganisaties in de retailsector eenduidig communiceren over de Triple Transition. In het maatschappelijke debat begrijpen en onderschrijven veel stakeholders de ondersteuning van de retailsector. Maar partijen koppelen dit niet aan individuele beleidskwesties. Een aanbeveling op basis van het project Retail Mavericks is om de Triple Transition (verduurzaming, digitalisering en skills) structureel te positioneren. En wel zodanig dat dit ook door beleidsmakers en politieke stakeholders wordt erkend.

Dat betekent:

  • Ontwikkel uniforme kernboodschappen vanuit alle brancheorganisaties in lobby - en communicatieactiviteiten. Ook op social media
    kanalen.
  • Organiseer een jaarlijks evenement rondom de Triple Transition. Informeer belanghebbenden over voortgang en successen om
    betrokkenheid en samenwerking te versterken. Retailpoort is hiervoor een uitstekende gelegenheid.
  • Gebruik deze website als centraal platform voor beleidsontwikkelingen, bijeenkomsten, updates over RITprojecten én subsidies.
  • Creëer een public affairs coördinatie-groep die relevante politieke debatten monitort en namens de sector op uniforme wijze input
    geeft richting ministeries en politieke stakeholders.
  • Gebruik het netwerk van De Nieuwe Winkelstraat om de activiteiten en de website onder de aandacht te brengen van lokale
    winkeliersverenigingen.

Aanbevelingen voor een effectieve aansturing van de transitieopgave

  1. Het Manifest Retail in Transitie is de drager en het verhaal van deze transitie en wordt op deze wijze ook door alle betrokken partijen
    uitgedragen en gecommuniceerd op individuele websites.
  2. Om de voortgang en effectiviteit van elk RIT-project te waarborgen, wordt een trekker/aanjager per RIT gevraagd. Deze persoon zou toezicht kunnen houden op de voortgang, knelpunten signaleren, en zorgen voor afstemming tussen betrokken partijen.
  3. RIT-projecten worden opgeheven/nieuwe RIT-projecten worden toegevoegd al naar gelang de actualiteit daarom vraagt. Stakeholders worden continue betrokken gehouden via de website en via het verslag van het Retail Transitie Comité.
  4. Er is inmiddels op bestuurlijk niveau een gesprek aangevraagd met de ministers van EZ en VRO. Aanbeveling is om in een gesprek met de minister het Retail in Transitie manifest aan te bieden en te bespreken op welke wijze de beide ministeries hier steun aan kunnen geven.
  5. Eenmaal per jaar communiceert de Stichting Retail in Transitie over de staat van de transitieopgave, recente trends en de activiteiten in het afgelopen periode.
  6. De statuten van Stichting Detailhandelsfonds (SDF) worden aangepast waarbij de naam wordt gewijzigd in Stichting Retail in Transitie. Tevens worden de doelstellingen van de stichting gewijzigd waardoor de Stichting een faciliterende rol kan spelen bij het aanvragen en coördineren van subsidies in het kader van de Triple Transition.
Gepubliceerd: dinsdag 21 januari 2025