RIT-project 2: Circulaire economie dichterbij de consument brengen

Verduurzamingstransitie

De verduurzaming van de retailsector is cruciaal om te voldoen aan internationale klimaatafspraken en consumentenverwachtingen. Er is echter een aanzienlijke investeringsbehoefte om de overstap naar toereikende infrastructuur voor een duurzamere retail mogelijk te maken. Voor verduurzaming van de retailsector dient jaarlijks 0,6 procent van de omzet (met een bandbreedte van 0,3 tot 0,9 procent) extra geïnvesteerd te worden om de sector te helpen bewegen naar netto nul emissies. Dat komt neer op ongeveer 950 miljoen euro éxtra per jaar boven op de investeringen die nu al plaatsvinden. De meeste emissies (90 tot 95 procent) komen voort uit de productie- en toeleveringsketens (scope 3). Over scope 3 moet vanaf 2025 steeds vaker worden gerapporteerd (CSRD). 

Verduurzaming Van Binnensteden

Retail In Transitie-Project met partners

McKinsey (2022) en SEO (2024) onderzoek wees uit dat door samen te werken en partnerschappen aan te gaan met ketenpartners significante voortgang mogelijk is in de circulaire bedrijfsmodellen en de reductie van scope-3-emissies. Daar kunnen publiek-private allianties een toevoeging op zijn.  

Daarom wil de Nederlandse retailsector samen met alle partners betrokken bij de verduurzaming van binnensteden spreken over de verduurzaming van de winkelstraat en daarmee de directe omgeving van de winkels.

De Raad Nederlandse Detailhandel, de Nationale Winkelraad, MVO Nederland, de Nieuwe Winkelstraat, de G40, Planbureau Leefomgeving en publiekrechtelijke organisaties[1] Lokaal RetailBelang, kunnen daarom de volgende concrete plannen maken:

  • De retailsector wil een vaste gesprekspartner zijn voor lokale overheden, meer structuur aanbrengen en inbreng leveren in gesprekken over de verduurzaming de winkelstraat. Het betreft dan niet alleen zero-emissie zones, maar ook vergroening.
  • De Nieuwe Winkelstraat wordt gevraagd een visie te formuleren op het thema die kan dienen als leidraad voor gemeenten en lokale winkeliersverenigingen.
  • De retailsector wil een inbreng verzorgen voor een jaarlijkse werkconferentie voor verduurzaming van binnensteden: waarbij partijen binnen en buiten de sector samenkomen om kennis en best practices uit te wisselen over de verduurzaming van binnensteden. De RND en NWR maken een onderlinge verdeling bij het organiseren van deze werkconferentie.
  • Het delen van best practices, waaronder: ervaringen uit Denemarken waar een door de EU gefinancierd vouchersysteem bestaat waarmee MKB-bedrijven subsidie kunnen aanvragen voor investeringen en/of advies met als doel vooruitgang te boeken op het groene pad naar het verminderen van het verbruik van hulpbronnen en de hoeveelheid afval. In totaal is er meer dan 13 miljoen Euro aan vouchers beschikbaar. In Frankrijk zorgt een springplanondersteuning voor geld voor het MKB om voorbereidende studies uit te voeren of decarbonisatie- of ecologische transitieprojecten te implementeren. Dergelijke ondersteuning is in Nederland te vinden Subsidie MKB Advies Voucher in Drenthe.
  • Naast kennisdeling kan de conferentie fungeren als platform om gezamenlijk beleid en initiatieven te ontwikkelen en investeringen samen te brengen.
  • Ook Nederlandse bestaande regelingen dienen als voorbeeld om breder uit te rollen. Denk aan de Detailhandel, subsidieregeling Zuid-Holland waarbij de Provincie de kwaliteit en het verbeteren van het functioneren van winkel- en centrumgebieden wil stimuleren.
  • De activiteiten worden gekoppeld aan de Impulsaanpak Winkelgebieden van de Retailagenda.

In de voorbereidingsfase is uitgebreid gekeken naar bestaande initiatieven op dit onderwerp. Het uitgangspunt is dat dit project complementair is aan activiteiten van de Retailagenda.

 

[1] 1 Stakeholdergroep kan worden uitgebreid/verkleind al naar gelang drukte agenda's

Voortgang

Gesprekken met de trekker van RIT 2 vinden momenteel plaats. Partners worden van de voortgang op de hoogte gehouden door middel van regelmatige voortgangsrapportages per e-mail. Daarnaast worden reguliere voortgangsvergaderingen ingepland (hybride). Acties of afspraken worden gedeeld met de partners, zodat zij deze met hun achterban kunnen delen middels hun gebruikelijke communicatie (nieuwsbrieven, ledenportaal etc.).

Tot slot

Door gezamenlijk op te trekken, kunnen we de verduurzaming effectief verbeteren. Als retailsector willen we bestaande en toekomstige initiatieven benutten om ondernemers te helpen flexibel inspelen op de groeiende wensen van consumenten, terwijl we tegelijkertijd vorm en inhoud geven aan verduurzaming. Dit gezamenlijke RIT-project stelt retailers in staat actief bij te dragen bij het aanpakken van de verduurzamingsuitdagingen. Dit komt niet alleen de sector ten goede, maar biedt ook voordelen voor de samenleving als geheel. En daar profiteren we allemaal van.

Wenst u aan te sluiten bij deze RIT mail dan naar info@mmmlekkerwerken.nl