De verduurzaming van de retailsector is cruciaal om te voldoen aan internationale klimaatafspraken en consumentenverwachtingen. Er is echter een aanzienlijke investeringsbehoefte om de overstap naar toereikende infrastructuur voor een duurzamere retail mogelijk te maken. Voor verduurzaming van de retailsector dient jaarlijks 0,6 procent van de omzet (met een bandbreedte van 0,3 tot 0,9 procent) extra geïnvesteerd te worden om de sector te helpen bewegen naar netto nul emissies. Dat komt neer op ongeveer 950 miljoen euro éxtra per jaar boven op de investeringen die nu al plaatsvinden. De meeste emissies (90 tot 95 procent) komen voort uit de productie- en toeleveringsketens (scope 3). Over scope 3 moet vanaf 2025 steeds vaker worden gerapporteerd (CSRD).
McKinsey (2022) en SEO (2024) onderzoek toont aan dat door samen te werken en partnerschappen aan te gaan met ketenpartners significante voortgang mogelijk is in de circulaire bedrijfsmodellen en de reductie van scope-3-emissies. Daar kunnen publiek-private allianties een toevoeging op zijn.
Daarom wil de Nederlandse retailsector samen met alle partners betrokken rondom Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid, acties afspreken over een verdere verbetering van de inzameling van afgedankte producten van met name batterijen, plastic en karton.
De Raad Nederlandse Detailhandel en Nationale Winkelraad starten samen met UPV-regieorganisaties (Vereniging Producentenverantwoordelijkheid Nederland) een overleg over:
Daarnaast delen de partners good practices op het gebied van circulariteit. Een goed voorbeeld van een soortgelijke samenwerking is de werkgroep tussen IVBN, de Nationale Winkelraad en de Raad Nederlandse Detailhandel, die regelmatig bijeenkomt om servicekosten in winkelcentra te bespreken en te optimaliseren. Door overleg (zowel structureel als ad hoc) delen de partijen inzichten, identificeren ze knelpunten en werken ze aan oplossingen die zowel verhuurders als retailers ten goede komen. Deze samenwerking zorgt voor meer transparantie en efficiëntie in de servicekosten en draagt bij aan een betere kostenbeheersing en een duurzamer beheer van winkelvastgoed.
In de voorbereidingsfase is uitgebreid gekeken naar bestaande initiatieven op dit onderwerp. Het uitgangspunt is dat dit project complementair is en geen overlap creëert met de huidige activiteiten van diverse organisaties, o.a. het Vakcentrum in samenwerking met SSK en CBL en activiteiten van CBM (de branchevereniging voor interieurbouw en meubelindustrie), de Nieuwe Winkelstraat, INRetail, VNG en G40 (niet uitputtend).
Gesprekken met de trekker van RIT 1 vinden momenteel plaats. Partners worden van de voortgang op de hoogte gehouden door middel van regelmatige voortgangsrapportages per e-mail. Daarnaast worden reguliere voortgangsvergaderingen ingepland (hybride). Acties of afspraken kunnen worden gedeeld met de partners, zodat zij deze met hun achterban kunnen delen middels hun gebruikelijke communicatie (nieuwsbrieven, ledenportaal etc.).
Door gezamenlijk op te trekken, kunnen we de verduurzaming effectief verbeteren. Als retailsector willen we bestaande en toekomstige initiatieven benutten om ondernemers te helpen flexibel inspelen op de groeiende wensen van consumenten, terwijl we tegelijkertijd vorm en inhoud geven aan verduurzaming. Dit gezamenlijke RIT-project stelt retailers in staat actief bij te dragen bij het aanpakken van de verduurzamingsuitdagingen. Dit komt niet alleen de sector ten goede, maar biedt ook voordelen voor de samenleving als geheel. En daar profiteren we allemaal van.
Wenst u aan te sluiten bij deze RIT mail dan naar info@mmmlekkerwerken.nl