De Europese Commissie heeft de retail inmiddels al officieel als één van de relevante ecosystemen erkend. Via samenwerking met partners in een Retail in Transitie Manifest hopen wij op een soortgelijke erkenning voor de retail als vitale sector in Nederland.
EuroCommerce en Uni Europa hebben in 2022 een partnerschap opgesteld om de verdere ontwikkeling van vaardigheden in de retailsector te bevorderen. Dit duidt op het belang van centralisering en harmonisering van reguleringen in Nederland en Europa. De Retail Restrictiveness Indicator geeft aan dat er voor Nederlandse retailers een hoog aantal regelgevende beperkingen bestaat. Zo is de Nederlandse arbeidswetgeving vergeleken met andere landen relatief streng, net als de Nederlandse wetgeving op het gebied van consumentenbescherming. Daarnaast heeft Europa te maken met andere reguleringen en kostenstructuren dan de Verenigde Staten of China.
Dit geldt op verschillende gebieden, zoals verduurzaming, alsook de mededingingsrechtelijke aspecten van verticale en horizontale samenwerking, en het behoud van ondernemersonafhankelijkheid.
McKinsey (2022) en SEO (2024) onderzoek wees uit dat ondanks bestaande mkb-maatregelen, retailers deze investeringen niet kunnen realiseren zonder toegankelijkere financiering, een gelijk speelveld op internationaal niveau en zonder gecentraliseerde en geharmoniseerde regelgeving binnen Nederland en Europa. Steun is nodig op onder meer eerlijke belastingdruk, toegang tot financiering en technologische innovatie.
Bovendien is samenwerking tussen overheid, onderwijsinstellingen en de private sector cruciaal voor het bevorderen van eerlijkheid en concurrentievermogen.
Daarom kunnen leden van de Raad Nederlandse Detailhandel, de Nationale Winkelraad samen met de Retailagenda, IPO, P31, Europese Commissie, Kenniscentrum Europa Decentraal, RVO, het ministerie van EZ en de G4 de volgende concrete plannen maken:
Gesprekken met de trekker van RIT 12 vinden momenteel plaats. Partners worden op de hoogte gehouden van bovenstaande afspraken door middel van regelmatige voortgangsrapportages per e-mail. Daarnaast wordt regulier een periodieke voortgangsvergaderingen ingepland (hybride). De verslagen hiervan worden gedeeld met de partners, zodat zij deze met hun achterban kunnen delen middels hun gebruikelijke communicatie (nieuwsbrieven, ledenportaal etc.).
Door gezamenlijk op te treden, kunnen we een gelijk speelveld in Europa creëren en duurzame productieprocessen echt effectief implementeren. Als retailsector willen we bestaande en toekomstige initiatieven benutten om retailers te helpen flexibel in te spelen op de groeiende wensen van consumenten, terwijl we tegelijkertijd de noodzakelijke transitie naar een duurzame en eerlijke economie versnellen. Een gezamenlijk RIT-project stelt retailers in staat actief bij te dragen aan een toekomst met eerlijke concurrentie en meer duurzaamheid. Dit komt niet alleen de sector ten goede, maar biedt ook voordelen voor het milieu, de economie en de samenleving als geheel. En daar profiteren we allemaal van.
Wenst u aan te sluiten bij deze RIT mail dan naar info@mmmlekkerwerken.nl