McKinsey (2022) en SEO (2024) onderzoek wees uit dat door samen te werken met de publieke sector het imago van de retailsector verbeterd kan worden (zie daarvoor ook het overkoepelende RIT-project "communicatie en voorlichting"). De aanhoudende personeelskrapte – ook in de retailsector - noopt tot krachtige en dringende actie. Daarom wil de Nederlandse retailsector samen met alle partners betrokken bij het opleiden van retail medewerkers, spreken over een verdere verbetering van het doelgericht opleiden van toekomstbestendig personeel. Deze aanpak is niet nieuw, maar is nu onvoldoende gestructureerd waardoor de continuïteit ontbreekt.
De Raad Nederlandse Detailhandel, Nationale Winkelraad, Retailagenda, Hogeschool van Amsterdam, Erasmus Universiteit, Retail Innovation Platform kunnen de volgende concrete plannen maken:
Gesprekken met de trekker van RIT 11 vinden momenteel plaats. Partners worden van de voortgang op de hoogte gehouden door middel van regelmatige voortgangsrapportages per e-mail. Daarnaast worden reguliere voortgangsvergaderingen ingepland (hybride). Acties of afspraken worden gedeeld met de partners, zodat zij deze met hun achterban kunnen delen middels hun gebruikelijke communicatie (nieuwsbrieven, ledenportaal etc.).
Door gezamenlijk op te treden, kunnen we personeel effectief opleiden. Als retailsector willen we nieuwe initiatieven benutten om retailers te helpen hun personeelsbeleid verder te professionaliseren. Dit gezamenlijke RIT-project stelt retailers in staat actief bij te dragen aan deze vooruitgang. Dit komt niet alleen de sector ten goede, maar biedt ook voordelen voor de samenleving als geheel. En daar profiteren we allemaal van.
Wenst u aan te sluiten bij deze RIT mail dan naar info@mmmlekkerwerken.nl