RIT-project 8: Verbeteren aansluiting arbeidsmarkt

Skills transitie

Voor vaardigheden en talentontwikkeling van de retailsector dient jaarlijks 0,1 procent van de omzet extra geïnvesteerd te worden, wat neerkomt op ongeveer 158 miljoen euro extra per jaar boven op de investeringen die ondernemers nu al doen in de ontwikkeling van medewerkers. Ondanks een krappe arbeidsmarkt wil de sector aantrekkelijke carrièremogelijkheden bieden en investeren in training en ontwikkeling - om vakbekwame medewerkers te behouden en aan te trekken. Geen baan blijft hetzelfde als we ons naar de digitale duurzame tijd bewegen (de transities vereisen andere vaardigheden). Retailondernemers zouden meer samenwerking met het onderwijs aan kunnen gaan om de loopbaanmogelijkheden binnen de retailsector beter te profileren en om medewerkers aan te trekken die vaardige zijn in bijvoorbeeld data-analyse en procesautomatisering.

Aansluiting Arbeidsmarkt

Personeelskrapte

De aanhoudende personeelskrapte – ook in de retailsector - noopt tot krachtige en dringende actie. Duizenden asielzoekers met diverse vaardigheden en talenten wachten op een kans om bij te dragen. Door asielzoekers sneller aan het werk te helpen, kunnen bedrijven niet alleen hun personeelstekorten verminderen, maar ook maatschappelijke integratie bevorderen. Deze groep biedt een breed scala aan competenties, van technische vaardigheden tot talenkennis, die onze economie versterken. Samenwerking tussen overheden, bedrijven en opleidingsinstanties is cruciaal om belemmeringen, zoals taalbarrières en diploma-erkenning, weg te nemen. Investeren in deze kansen is niet alleen humaan, maar ook essentieel voor een duurzame en inclusieve economische groei in Nederland.

Retail In Transitie-project met partners

De aanhoudende personeelskrapte – ook in de retailsector - noopt tot krachtige en dringende actie. Duizenden asielzoekers met diverse vaardigheden en talenten wachten op een kans om bij te dragen. Door asielzoekers sneller aan het werk te helpen, kunnen bedrijven niet alleen hun personeelstekorten verminderen, maar ook maatschappelijke integratie bevorderen. Deze groep biedt een breed scala aan competenties, van technische vaardigheden tot talenkennis, die onze economie versterken. Samenwerking tussen overheden, bedrijven en opleidingsinstanties is cruciaal om belemmeringen, zoals taalbarrières en diploma-erkenning, weg te nemen. Investeren in deze kansen is niet alleen humaan, maar ook essentieel voor een duurzame en inclusieve economische groei in Nederland.

Retail In Transitie-project met partners

McKinsey (2022) en SEO (2024) onderzoek toont aan dat door samen te werken met de publieke sector het imago van de retailsector verbeterd moet worden. De aanhoudende arbeidsmarktkrapte – ook in de retailsector - noopt tot krachtige en dringende actie. De Raad Nederlandse Detailhandel, de Nationale Winkelraad, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het COA, Vluchtelingenwerk Nederland, werknemersorganisaties, Kenniscentrum Handel en Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven en het UWV[1] werken daarom de volgende initiatieven uit:

  • Het opstellen van een zij-instromers-plan. Dit plan omvat campagnes die de diversiteit aan carrièremogelijkheden binnen retail benadrukken en een begeleidingstraject voor zijinstromers om hen effectief te integreren. CNV en FNV kunnen deelnemen aan de ontwikkeling van gerichte trainingstrajecten, zodat deze aansluiten bij cao-normen en bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid van werknemers.
  • Het UWV heeft de mogelijkheid per kwartaal een nader vast te stellen aantal kandidaten beschikbaar te stellen voor de retailsector. Deze kandidaten krijgen vooraf een gerichte training, zodat zij binnen drie maanden effectief inzetbaar zijn in retailfuncties. Doelen hiervan zijn tweeledig: 1) Als tijdelijke oplossing bij piekdrukte door de flexibele schil uit te breiden en 2) om een duurzame arbeidsrelatie op basis van bestaanszekerheid op te zetten. In Frankrijk worden werkzoekenden die een baan is beloofd maar specifieke training nodig hebben voordat ze kunnen worden aangenomen via een individuele operationele voorbereiding op werk  opgeleid met maximaal 400uur training om hun vaardigheden aan te passen. Mogelijk kan ook de ALLES-IN-1 uitzendkracht regeling van de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds in de Levensmiddelenindustrie hier als inspiratie dienen.
  • Een Tewerkstellingsvergunning (TWV) voor asielzoekers is al mogelijk: https://www.uwv.nl/nl/werkvergunning/asielzoeker. Een van de belangrijkste knelpunten op dit moment is dat de 5 gemeenten die gerechtigd zijn om voor deze groep een BSN aan te maken een achterstand hebben in de verwerking van de aanvragen. Ook de afdeling bij UWV die zich hiermee bezighoudt kan zelfs na uitbreiding van de capaciteit het werk niet aan. De partners kunnen zich buigen over oplossingen voor dit probleem door samen te kijken naar mogelijkheden om de capaciteit en daarmee het realiseren van asielzoekers in de retail te versnellen. En de "strafboete voor werkgevers bij verlopen van de werkvergunning te modereren om hun bereidheid tot participatie te vergroten.
  • De mogelijkheden regionale leerlabs te ontwikkelen die gekoppeld zijn aan ROC's en speciaal gericht zijn op het opleiden en bijscholen van asielzoekers voor functies in de retailsector. Deze leerlabs kunnen praktische trainingen en cursussen aanbieden die inspelen op de specifieke behoeften van de sector. Gemeenten, via de VNG, kunnen hierbij betrokken worden om asielzoekers naar deze leerlabs door te verwijzen en te ondersteunen bij hun inzet in de sector.
  • Via ZonMw was een onderzoekssubsidie beschikbaar voor het bevorderen van werken met een arbeidsbeperking. Er kan gekeken worden of er aanleiding en mogelijkheid is dit een vervolg te geven.

In de voorbereidingsfase is uitgebreid gekeken naar bestaande initiatieven op dit onderwerp. Het uitgangspunt is dat dit project complementair is en geen overlap creëert met de huidige activiteiten van stakeholders. Bijvoorbeeld door te kijken naar regionale samenwerkingen zoals tussen Rataplan en het Horizon College in Noord-Holland in andere regio kunnen worden toegepast. 

 

 

[1] Stakeholdergroep kan worden uitgebreid/verkleind al naar gelang agenda's

Voortgang

Gesprekken met de trekker van RIT 8 vinden momenteel plaats. Partners worden van de voortgang op de hoogte gehouden door middel van regelmatige voortgangsrapportages per e-mail. Daarnaast worden reguliere voortgangsvergaderingen ingepland (hybride). Acties of afspraken worden gedeeld met de partners, zodat zij deze met hun achterban kunnen delen middels hun gebruikelijke communicatie (nieuwsbrieven, ledenportaal etc.).

Tot slot

Door gezamenlijk op te treden, kunnen we medewerkers echt effectief opleiden. Als retailsector willen we bestaande en toekomstige initiatieven benutten om retailers te helpen flexibel in te spelen op de groeiende wensen van consumenten, terwijl we tegelijkertijd de transitie versnellen. Dit gezamenlijke RIT-project stelt retailers in staat actief bij te dragen aan een deze vooruitgang. Dit komt niet alleen de sector ten goede, maar biedt ook voordelen voor de samenleving als geheel. En daar profiteren we allemaal van.

Wenst u aan te sluiten bij deze RIT mail dan naar info@mmmlekkerwerken.nl