De digitalisering van de retailsector is, mede door de COVID-19-pandemie, sterk toegenomen. Om in een internationaal georiënteerde markt competitief te blijven is het essentieel dat deze ontwikkeling doorgaat. Daartoe zal de retailsector fiks moeten investeren in geavanceerde technologieën zoals AI en omnichannel-verkoopkanalen om de efficiëntie te verhogen en de consumentenervaring te verbeteren. Hoewel digitalisering sommige traditionele functies zal vervangen, kan personeel meerwaarde bieden door te zorgen voor gepersonaliseerde en interactieve winkelervaringen. Voor de digitalisering van de retailsector dient jaarlijks 0,5 procent van de omzet (met een bandbreedte van 0,4 tot 0,6 procent) extra geïnvesteerd te worden, wat neerkomt op ongeveer 792 miljoen euro extra per jaar, naast wat ondernemers nu al investeren in webshop, data-analyse en automatisering van winkels en distributiecentra.
Leden van de Raad Nederlandse Detailhandel, de Nationale Winkelraad, ECP en VNO/NCW- MKB-Nederland en Thuiswinkel kunnen de volgende concrete plannen maken:
Inmiddels heeft Nederland het Nis2 traject via MKB Nederland uitgerold, doch aanvullende ondersteuning is retailbreed nodig.
In de voorbereidingsfase is uitgebreid gekeken naar bestaande initiatieven op dit onderwerp. Het uitgangspunt is dat dit project complementair is en geen overlap creëert met de huidige activiteiten van digitale werkplaatsen binnen het beroepsonderwijs (sterker: hier gebruik van te maken).
Gesprekken met de trekker van RIT 6 vinden momenteel plaats. Partners worden van de voortgang op de hoogte gehouden door middel van regelmatige voortgangsrapportages per e-mail. . Daarnaast worden reguliere voortgangsvergaderingen ingepland (hybride). Acties of afspraken worden gedeeld met de partners, zodat zij deze met hun achterban kunnen delen middels hun gebruikelijke communicatie (nieuwsbrieven, ledenportaal etc.).
Door samenwerking tussen publieke en private partijen en data toegankelijker te maken, kunnen retailbedrijven profiteren van gezamenlijke inzichten en risicoanalyses, waardoor de sector als geheel weerbaarder wordt. Deze aanpak kan ook een "zwaan-kleef-aan"-effect teweegbrengen, waarbij nieuwe bedrijven zich bij deze data-initiatieven aansluiten om gezamenlijk de digitale veiligheid in de retailsector te verbeteren.
Wenst u aan te sluiten bij deze RIT mail dan naar info@mmmlekkerwerken.nl