RIT-project 4: Effectiever data delen

Digitaliseringstransitie

De digitalisering van de retailsector is, mede door de COVID-19-pandemie, sterk toegenomen. Om in een internationaal georiënteerde markt competitief te blijven is het essentieel dat deze ontwikkeling doorgaat. Daartoe zal de retailsector fors moeten investeren in geavanceerde technologieën zoals AI en omnichannel-verkoopkanalen om de efficiëntie te verhogen en de consumentenervaring te verbeteren. Hoewel digitalisering sommige traditionele functies zal vervangen, kan personeel meerwaarde bieden door te zorgen voor gepersonaliseerde en interactieve winkelervaringen. Voor de digitalisering van de retailsector dient jaarlijks 0,5 procent van de omzet (met een bandbreedte van 0,4 tot 0,6 procent) extra geïnvesteerd te worden, wat neerkomt op ongeveer 792 miljoen euro extra per jaar, naast wat ondernemers nu al investeren in webshop, data-analyse en automatisering van winkels en distributiecentra.

Effectiever Data Delen

Retail In Transitie-Project met partners

Het verzamelen en analyseren van relevante data heeft een enorme toegevoegde waarde voor elke online-onderneming. Met deze gegevens kun je namelijk antwoord krijgen op belangrijke vragen als “Wie zijn mijn klanten?”, “Wat zijn de interesses van mijn klanten?” en “Hoe kan ik mijn conversie verhogen?”. Data kan je organisatie dus naar een hoger niveau tillen, maar dan moeten de werknemers die hiermee aan de slag gaan hier wel bedreven in zijn. Gesteund door SDF zijn daar e learnings voor ontwikkeld. (leerpad data voor MKB 2024)

In Nederland is er echter nog geen infrastructuur die universele verzameling van geanonimiseerde geaggregeerde data-uitwisseling binnen en tussen sectoren en bedrijven mogelijk maakt. Daarom wil de Nederlandse retailsector samen met alle betrokken partners geanonimiseerde en geaggregeerde data verzamelen en spreken over een verdere verbetering en het gebruik van de beschikbare data in de sector. 

De Raad Nederlandse Detailhandel, Nationale Winkelraad, Thuiswinkel.org, ECP, Gemeenten, Provincies, Retailinsiders, banken, CBS, en de Kamer van Koophandel worden uitgenodigd om het delen van data oer winkelgebieden naar een hoger niveau te tillen. Dat kan worden gedaan door: 

  • Retail Insiders wordt gevraagd een inventarisatie te maken van de wijze waarop data over winkelgebieden beter kan worden gedeeld met zowel gemeenten als partijen in de retailsector.
  • ECP heeft als onafhankelijk kennisplatform de expertise in huis om de mogelijkheden onderzoeken om via marktpartijen data centraal in te kopen om te voorkomen dat de sector en/of gemeenten dubbel betalen voor informatie.
  • ECP heeft de mogelijkheid om jaarlijkse bijeenkomsten te organiseren waarbij trends en ontwikkelingen worden gepresenteerd en besproken. Dit alles op basis van data van bijvoorbeeld Retail Insiders. Op deze wijze kunnen de bovenstaande partijen hun achterban beter informeren zonder dat telkens het wiel opnieuw wordt uitgevonden.

In de voorbereidingsfase is uitgebreid gekeken naar bestaande initiatieven op dit onderwerp. Het uitgangspunt is dat dit project complementair is en geen overlap creëert met de huidige activiteiten van o.a.  de werkgroep van de Nieuwe Winkelstraat omtrent data.

Voortgang

Gesprekken met de trekker van RIT 4 vinden momenteel plaats. Partners worden van de voortgang op de hoogte gehouden door middel van regelmatige voortgangsrapportages per e-mail. Daarnaast worden reguliere voortgangsvergaderingen ingepland (hybride). Acties of afspraken worden gedeeld met de partners, zodat zij deze met hun achterban kunnen delen middels hun gebruikelijke communicatie (nieuwsbrieven, ledenportaal etc.).

Tot slot

Door samenwerking tussen publieke en private partijen en data toegankelijker te maken, kunnen retailbedrijven profiteren van gezamenlijke inzichten en risicoanalyses, waardoor de sector als geheel weerbaarder wordt. Deze aanpak kan ook een "zwaan-kleef-aan"-effect teweegbrengen, waarbij nieuwe bedrijven zich bij deze data-initiatieven aansluiten om gezamenlijk de digitale veiligheid in de retailsector te verbeteren.

Wenst u aan te sluiten bij deze RIT mail dan naar info@mmmlekkerwerken.nl